Informační zázemí školy
Příloha 1 : Učební plán Informatiky a výpočetní techniky (Návrh)
připravuje: Zdeněk Jonák, Jaroslava Brachtlová, Ludmila Čumplová, Zlata Houšková
Učivo Kompetence 1. Základní pojmy z informatiky 2. Základy práce s počítačem 3. Vytváření a zpracování informací pomocí počítačových aplikací jednoduchého dokumentu činnosti tabulkového kalkulátoru buňky pravidla 4. Počítačové sítě a internet Internetu 5. Algoritmizace a programování z denního života a příkladů z aritmetiky a geometrie jejich různé druh 1 období (problematika se nevyučuje) 2. období - chápe význam informační činnosti v současné společnosti - je seznámen s faktem, že informační média mohou obsahovat i eticky závadné informace 3. období - má představu o procesu vzniku, přenosu, ukládání a distribuce informačních zdrojů ve společnosti - ví, kde jsou uloženy zdroje informací v klasické i digitální podobě a zná způsob, jak se dají obstarat - respektuje zásady intelektuálního vlastnictví a autorského práva 1. období ovládání myši a klávesnice), dokáže obsluhovat výukové programy 2. období - zná rizika práce s počítačem, ví na koho se obrátit, v případě závady počítače - dovede založit vlastní adresář 3. období - dovede charakterizovat funkci základních součástí počítače a jeho přídatných zařízení - ovládá obsluhu počítače a jeho přídatných zařízení - zná pojem operační systém a základy práce s ním - dovede užívat antivirové programy - dovede užívat systém helpů - rozumí organizaci informací n - zná jednotky paměti a jejich hodnoty 1. období - umí použít k malování jednoduchý grafický editor (malování) 2. - 3. období - dovede v grafickém režimu vytvořit a upravit obrázek 2. období - 3. období - dovede s pomocí textového editoru vytvořit, modifikovat, uložit a znovu vyhledat textový dokument - dovede využívat texto životopisu a obsáhlejší prezentace - dovede vytvořit tabulku i graf v tabulkovém kalkulátoru a provádět v něm jednoduché matematicko - statistické výpočty - dovede využívat aplikační, výukové a multimediální programy - je obeznámen se širokým rejstříkem možností dostupných počítačových aplikací a dovede je využívat při řešení svých problémů a úkolů - respektuje při psaní textů základní typografická pravidla 3. období - dovede vysvětlit funkci a úlohu počítačové sítě 2. období - orientuje se na WWW stránce a dovede získat z jejího menu nabízené informace 3. období - dovede využívat Internet k vyhledávání informačních zdrojů v knihovnách - umí vyhledat informační zdroj na Internetu a zvolit k tomu vhodný vyhledávací stroj - využívá elektronickou poštu - využívá ICT k samostudiu 3. období - má představu o způsobu počítačového řešení jednoduchého praktického problému 1. Úvod
2. Informační zázemí školy
2.1 Počítačová učebna
2.2 Školní studijní a informační centrum (ŠSIC)
3. Informační gramotnost, standardy a ŠSIC
4. Model ŠSIC dle UNESCO
5. České legislativní dokumenty na podporu ŠSIC
6. Vztah ŠSIC k veřejně přístupné knihovně
7. Standard ŠSIC
Přílohy:
Příloha 1 Osnovy předmětu informatika a výpočetní technika (návrh)
Příloha 2 Instrukce ministerstva školství České socialistické republiky ze
dne 16. července 1979 čj. 21 240/79-24 o školních knihovnách
Příloha 3 Scénář vstupní návštěvy ŠSIC (na požádání u autorů)