Informační zázemí školy
3. Informační gramotnost, standardy a ŠSIC
připravuje: Zdeněk Jonák, Jaroslava Brachtlová, Ludmila Čumplová, Zlata Houšková
Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání klade na vytváření informačního zázemí školy přiměřený důraz:
Současné osnovy základních a středních škol se snaží rovněž reflektovat úlohu ŠSIC. Návštěva centra, seznámení s jeho funkcí a se základy informačního procesu je v osnovách pojímána jako součást výchovy k informační gramotnosti.
Osnovy předmětu Informatika a výpočetní technika pro 4 - 8 letá gymnázia (1, s. 157-159) obsahují v tématickém okruhu 8. Zajímavosti z oboru povinnost seznámit žáka s funkcí ŠSIC a se zdroji informací v něm uložených.
V tématickém okruhu 1. Informatika. Informace. by žáci a studenti měli získat povědomí o pojmu informace, o společenském významu informatiky, informačních soustavách, systémech a institucích. Měli by se seznámit s procesem vzniku, zpracování, přenosu, distribuce a uchování informací. V jejich vlastním zájmu, jako budoucích návštěvníků knihoven, ale i autorů článků a publikací je seznámit se s bibliografickým aparátem tištěného i digitálního dokumentu, s problémy autorského práva a informační etikou.
V souvislosti s realizací koncepce SIPVZ ve vzdělávání vzrůstají nároky na dosažení informační gramotnosti absolventů škol a ty se odrážejí i v návrhu osnov pro základní školy, pro základní školy s rozšířenou výukou Informatiky a výpočetní techniky i pro gymnázia.
Od absolventa ZŠ se očekává, že
Vzhledem k závažnosti výuky k informační gramotnosti bude muset dojít k profilaci a vyjasnění identity dvou předmětů splývajících dosud v předmětu Informatika a výpočetní technika.
Informatika (či informační věda) je obor, který využívá prostředků výpočetní techniky, ale jeho přistup k výzkumu informační činnosti může být do jisté míry na výpočetní technice nezávislý. Mezi informatikou a výpočetní technikou existoval a existuje reciproční vztah. Tyto vědní i praktické obory se v historii vzájemně podporovaly. To, že v současnosti se klade důraz na výuku manipulace s výpočetní technikou, neznamená, že v budoucnu nezíská opět vedení věda o informacích.
Cílem předmětu Informatika a výpočetní technika je snaha spojit dovednosti zacházení s výpočetní a komunikační technikou se schopností orientovat se ve světě informačních zdrojů, tzn. dokázat tyto zdroje vyhledat a odlišit informace relevantní od nerelevantních. Škola nemůže zabezpečovat informační zdroje nezbytné k výuce (tzn., výukové programy, CD-ROMy, encyklopedie, internetové zdroje) pouze odkazem na služby veřejně přístupných knihoven. Tuto funkci musí plně převzít ŠSIC.
Jistou výlučnost předmětu Informatika a výpočetní technika by bylo možné zmírnit průřezovým pojetím tohoto předmětu. To znamená neučit ho izolovaně od ostatních předmětů, ale v integraci s nimi, tzn. využívat např.:
Kde však může získat žák odpovídající schopnost orientace ve světě informací? Rozdělme možnosti poskytované školou do dvou úrovní:
V následujícím textu poukážeme na připravovaných "standardech" pro ZŠ a gymnázia, které kompetence předpokládané od absolventů vyžadují přímý kontakt učitele i žáka se ŠSIC.
Žák by se měl učit:
Cíle výuky na gymnáziu
Žák by se měl učit:
Školní studijní a informační centrum by mohlo pomoci získávat zvídavým zájemcům následující znalosti a dovednosti:
- schopnost pracovat efektivně s informačním obsahem textu či jiného nositele informace (tabulkou, jízdním řádem, grafem, návodem, ale i fejetonem či básní)
Zvýšení efektivity práce s textem
Požadovaný nástroj, pomůcka:
(Různé typy systémů založené na obsahové analýze textu, tj. metodě, která se snaží na základě predefinovaných identifikátorů obsahu simulovat porozumění textu a umožnit tak "číst" obrovské soubory textů bez zásahu člověka. Výsledky obsahové analýzy nejsou zatím dokonalé, aby je bylo možné komerčně šířit, jako např. běžné editory.)
1. Úvod
"Přes nezpochybnitelnou roli, kterou v celé koncepci informační struktury vzdělávání hrají veřejné a veřejně přístupné knihovny, musí knihovní funkce zajišťovat i jednotlivé školy nejlépe v roli studijních a informačních center pro poskytování informačního servisu učitelům, žákům, v některých případech (např. v malých obcích) i občanům. Tato centra musí mít přístup k virtuálním katalogům veřejně dostupných knihoven. Z hlediska základního vybavení je pro činnost těchto center nezbytné:
- dovede vysvětlit proces vzniku, přenosu, ukládání a distribuce informací ve společnosti,
- ví, kde jsou uloženy zdroje informací v klasické i digitální podobě
- zná způsob, jak se dají získat.
- textové editory v hodinách českého či cizího jazyka
- grafické editory v hodinách výtvarné výchovy
- tabulkové kalkulátory v hodinách matematiky či fyziky
- prezentační programy a Internet ve všech předmětech
- standardní bude vyplývat z požadavků osnov
- nadstandardní bude garantována profesionální kvalifikací pracovníka ŠSIC.
Standardní úroveň
Cíle výuky ICT na Základní škole
Nadstandardní úroveň
Kromě požadavků vyžadovaných "standardy" se však pracovníkovi ŠSIC naskýtá možnost pomáhat žákovi i nadstandardními znalostmi a dovednostmi. Pomoc může spočívat v předávání poznatků o systémech nabízejících transformaci INFORMACÍ ve ZNALOSTI (např. překladové, analytické a další lingvistické systémy), které nejsou sice součástí komerčního software, ale jsou dostupné na Internetu.
- schopnosti posoudit kvalitu informačního zdroje a schopnosti odlišit informace hodnotné od nehodnotných. K dosažení této schopnosti je důležité si uvědomit, že největší množství nejhodnotnějších informací je uloženo na minimálním počtu informačních nosičů či serverů. Odtud lze odvodit i požadované nástroje či pomůcky:
- seznam nejdůležitějších oborových zdrojů či serverů sestavený odborníky oboru
- automatizovaný systém takové hodnocení podporující (např. Science Citation Index, který stanoví výhodu informačního zdroje podle počtu autorů, kteří jej ve svých dílech citují. Dílu každého autora je v SCI přiřazena hodnota, jakou mu přisuzuje společenství vědců).
- metoda efektivního (rychlého) čtení (Intelektuálním zvládnutím této metody lze
ve stejném čase intelektuálně zpracovat větší množství informačních zdrojů.)
- metoda měření čtivosti textů (metoda umožňující na základě měření
lingvistických vlastností textu posoudit jeho obtížnost vzhledem k věku čtenáře. Znalost míry obtížnosti textu je důležité znát zejména při posuzování či doporučování učebnic či jiných školních textů. Existuje i počítačová podpora této metody.)
- systémy extrakce, sumarizace usnadňující transformaci informací ve znalosti.
2. Informační zázemí školy
2.1 Počítačová učebna
2.2 Školní studijní a informační centrum (ŠSIC)
3. Informační gramotnost, standardy a ŠSIC
4. Model ŠSIC dle UNESCO
5. České legislativní dokumenty na podporu ŠSIC
6. Vztah ŠSIC k veřejně přístupné knihovně
7. Standard ŠSIC
Přílohy:
Příloha 1 Osnovy předmětu informatika a výpočetní technika (návrh)
Příloha 2 Instrukce ministerstva školství České socialistické republiky ze
dne 16. července 1979 čj. 21 240/79-24 o školních knihovnách
Příloha 3 Scénář vstupní návštěvy ŠSIC (na požádání u autorů)