Informační zázemí školy
7. Standard školního studijního a informačního centra (návrh)
připravuje: Zdeněk Jonák, Jaroslava Brachtlová, Ludmila Čumplová, Zlata Houšková
Cílem následujícího textu je návrh standardu ŠSIC. Protože všechny školy nemají stejné možnosti vytvořit jednorázově komplexně vybavené studijní a informační centrum, pokusili jsme se popsat výstavbu centra v jednotlivých krocích.
Pro školy, které začínají s vytvářením centra od samého počátku nebo které ho vytvářejí z nevyhovující školní knihovny, představujeme varianty s jednodušším vybavením, pro školy, které již mají centrum zavedeno, navrhujeme vybavení náročnější. Pro činnost školního informačního centra je nutné zajistit pracovníka se znalostmi knihovnické práce.
I. Studovna a čítárna Počet žáků Prostory Vybavení HW Vybavení softwarem Vybavení AV technikou Do300 Nejméně 1 samostatná místnost celkem 20-30 m˛ (viz ***) podle možností školy 300-500 dtto 500 a více dtto *** např. KP SYS, Lanius Počet žáků Evidovaný fond Činnost a služby Provozní hod. Personá do 300 Fond studovny studijní literatury a při práci s informacemi denně alespoň 2 hodiny pracovníka studovny a knihovny 300-500 dtto 500-a více dtto
Tento typ představuje minimální verzi pro menší školy, které začínají budovat ŠSIC a nemají zajištěny dostatečné finanční prostředky pro provoz informačního centra v plném rozsahu.
Ve studovně mohou žáci i učitelé:
Pro fungování studovny je nutné vypracovat
II. Knihovna se studovnou Počet žáků Prostory Vybavení HW Vybavení softwarem Vybavení AV technikou Do-300 2 samostatné místnosti 20-30 m˛ od 10 m˛ internet (viz ***) podle možností školy 300-500 500a více *** KP-Sys, Lanius aj. Počet žáků Evidovaný fond Činnost a služby Provozní hod. Personální zajištěn do 300 Fond studovny Fond knihovny: denn úvazku pro pracovníka studovny a knihovny provozu VT 300-500 dtto 500 a více úvazku pro pracovníka studovny asistent provozu VT
Studovna slouží ke stejným účelům jako u předchozího typu. Služby se rozšiřují o půjčování knih a studijních materiálů během vyučování (prezenčně i domů) a minimálně dvakrát týdně o odpolední výpůjční službu alespoň do 16.00 (jinak se výchovný efekt snižuje). Existence a provoz knihovny by měl kromě jiného umocňovat ve studentech pocit bezpečí a řádu.
Pro fungování knihovny se studovnou je nutné vypracovat
Typy personálního zabezpečení a technického vybavení centra
- seznamovat se s informačními prameny a se způsoby využívání literatury při studiu;
- poznávat základní metody zpracování, řazení a vyhledávání informačních pramenů; - využívat centrum při výuce informační výchovy ve všech předmětech; -
- čerpat prameny a ukázky pro výuku;
- studovat ve volných hodinách a zpracovávat zadané úkoly.
- provozní řád studovny
- pokyny pro využívání zařízení výpočetní a reprografické. techniky
- provozní řád studovny a knihovny včetně výpůjčního řádu
- pokyny pro využívání zařízení výpočetní. a reprografické. techniky
III. INFORMAČNÍ CENTRUM ŠKOL Y (ICŠ) |
||||
Počet žáků |
Prostory |
Vybavení HW |
Vybavení softwarem |
Vybavení AV technikou |
do 300 |
2 samostatné místnosti
|
ICŠ
propojených v síti s mechanikou CD ROM
|
knihovnický software pro školy: katalog +OPAC+ výpůj. Protokol (viz ***)
|
video k dispozici žákům |
300-500 |
použitelná jako alternativní učebna pro 1 třídu |
dtto |
||
500 a více |
dtto |
dtto + počet PC pro žáky se zvyšuje ( cca 10 PC) |
dtto |
*** Lanius, KP-Sys
P očet žáků |
Evidovaný fond |
Činnost a služby |
Provozní hod. |
Personální zajištění |
do 300 |
Fond studovny :
Fond knihovny
|
|
nejméně 5 hod. denně |
úvazku pro odb. prac. ICŠ
prac.
provozu VT |
300-500
500 a více |
dtto |
prac ICŠ
asistent ICŠ
prac
provozu VT |
ICŠ zajišťuje všechny služby jako pracoviště II. Dále zajišťuje zprostředkování MVS podle opodstatněných požadavků učitelů i žáků. Podílí se na informatické výchově studentů. Zajišťuje přístup uživatelů k technickým zařízením centra.
IV. STUDIJNÍ A INFORMAČNÍ CENTRUM ŠKOLY (ŠSIC) |
||||
Počet žáků |
Prostory |
Vybavení HW |
Vybavení softwarem |
Vybavení AV techn. |
Do 500 |
pro samostatné studium použitelná jako alternativní učebna pro 1 třídu
(nemusí navazovat na prostory studovny a knihovny) |
ŠSIC
5 PC propojených v síti s mechanikou CD ROM
|
software pro školy: katalog +OPAC+ výpůj. protokol (viz ***)
|
video k dispozici žákům |
500-1000 |
dtto |
|||
1000 a více |
dtto |
*** např. KP SYS, Lanius
Počet žáků |
Evidovaný fond |
Činnost a služby |
Provozní hod. |
Personální zajištění |
do 500 |
Fond studovny
Fond knihovny
|
|
nejméně 8 hod. denně |
prac.ŠSIC
asist. ŠSIC
admin. prac.
provozu VT |
500- 1000 |
dtto |
|||
1000 a více |
prac.ŠSIC 1 asist. ŠSIC
admin. prac.
provozu VT |
Pracoviště skupiny III je rozšířeno o Studijní pracovnu pro účely samostatného studia použitelnou jako alternativní učebna pro jednu třídu. Zde se mohou studenti připravovat na vyučování, zpracovávat úkoly i z odborných předmětů, (včetně např. kreslení, rýsování), pracovat samostatně i mimo vyučování na počítačích ap. a to se zázemím informačních pramenů shromážděných v informačním středisku. Víceúčelový sál slouží jako prostor pro výuku, semináře, kurzy, prezentace apod.
1. Úvod
2. Informační zázemí školy
2.1 Počítačová učebna
2.2 Školní studijní a informační centrum (ŠSIC)
3. Informační gramotnost, standardy a ŠSIC
4. Model ŠSIC dle UNESCO
5. České legislativní dokumenty na podporu ŠSIC
6. Vztah ŠSIC k veřejně přístupné knihovně
7. Standard ŠSICPřílohy:
Příloha 1 Osnovy předmětu informatika a výpočetní technika (návrh)
Příloha 2 Instrukce ministerstva školství České socialistické republiky ze
dne 16. července 1979 čj. 21 240/79-24 o školních knihovnách
Příloha 3 Scénář vstupní návštěvy ŠSIC (na požádání u autorů)