Informační zázemí školy
1. Úvod
připravuje: Zdeněk Jonák, Jaroslava Brachtlová, Ludmila Čumplová, Zlata Houšková
Absolventi všech typů škol budou muset v souvislosti s potřebami informační společnosti absolvovat kromě splnění sumy požadovaných vědomostí a dovedností i výcvik v oblasti informačních a komunikačních technologií. Tyto požadavky si vyžádají změny ve struktuře výuky, ale i v přístupech učitelů, ředitelů škol i ostatních pedagogických pracovníků.
V současné době se začíná prosazovat pojetí vzdělávání, hledající rozumnou proporci mezi sumou nezbytných poznatků, které by si měl žák či student pamatovat a poznatky, které lze rychle a spolehlivě získat s využitím dostupné výpočetní techniky a příslušných informačních institucí a zařízení.
Ve vzdělávacích programech základních a středních škol se z těchto důvodů klade spíše důraz na rozvíjení osobnosti žáka či studenta, na tvořivý přístup k řešení problémů, důraz na zlepšení jeho orientace ve světě informací.
V závislosti na vzdělávacích programech se bude proměňovat i celkové klima školy. Mění se role učitele, který přestává být pouhým examinátorem, předkladatelem informací a stává se spíše jejich zprostředkovatelem a organizátorem.
Velký význam se proto přikládá zajištění informačního zázemí školy.
Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání (dále SIPVZ) přijatá vládou na jaře roku 2000 s cílem transformovat naše školství tak, aby splňovalo nároky kladené na ně v období informační společnosti, zřídila pro splnění svých cílů:
- Radu pro realizaci SIPVZ jako dozorčí orgán pro SIPVZ jmenovanou ministrem MŠMT ČR,
- Projekt 1: Informační gramotnost
- Projekt 2: Výukový software a informační zdroje
- Projekt 3: Infrastruktura
Podle Usnesení vlády č. 527 ze dne 31. 5. 2000 o Akčním plánu realizace SIP pro období do konce roku 2002 je na rok 2000 k dispozici 8. mil. Kč.
Cíl: Splnění dosažitelnosti služeb komunikačních sítí - (globálních: Internet - www, e-mail; lokálních - LAN, sdílení souborů, aplikací) pro většinu pedagogů a významné procento studentů (130 000 pedagogů za 3 roky 8% z 1,6 mil. studentů za 5 let).
1. Úvod
- Koordinační centrum SIPVZ jako pracovní skupinu vykonávající činnost pro odbor strategie a informační politiky.
Program realizace Koncepce SIPVZ se člení do následujících projektů
- Informační gramotnost učitelů,
- Další vzdělávání knihovníků a učitelů,
- Informační gramotnost občanů.
- Multimediální nástroje a programy,
- Zavádění ICT do výuky,
- Informační zdroje ve vzdělávání.
- Připojení k Internetu a vybavení multimediálními počítači,
- Připojení škol s multimediální kvalitou.
Náplň projektu Informační gramotnost
- obsah vzdělávacích kurzů - příprava vzdělávacího systému, osnov, standardů, výukových a metodických materiálů,
- metodika a mechanismus zajištění školení - akreditace, motivace, tok financí,
- systém vyhodnocování, testování a kontroly na všech úrovních (školitelů, školících středisek, učitelů).
Náplň projektu Výukový software a informační zdroje
- zajištění široké nabídky SW produktů, ICT aplikací pro podporu výuky,
- vytvoření (virtuálních) společenství škol, tříd, žáků, učitelů využívajících ICT pro vzdělávání, vyhledávání informací, řešení problémů a komunikaci,
- vytvoření nástrojů pro otevřené vzdělávání učitelů, zájemců z řad studentů
i distančního vzdělávání na úrovni SŠ a VŠ,
- vytvoření sítě veřejných středisek napojených na hodnotné informační
zdroje přístupné žákům, učitelům a popř. i veřejnosti
,
- vytvoření databáze poznatků, odborníků vytvářejících nové aplikace ICT ve výuce.
Náplň projektu Infrastruktura
Pomoc školám při zajišťování připojení na Internet a při zajišťování vhodného HW a informační infrastruktury školy.
2. Informační zázemí školy
2.1 Počítačová učebna
2.2 Školní studijní a informační centrum (ŠSIC)
3. Informační gramotnost, standardy a ŠSIC
4. Model ŠSIC dle UNESCO
5. České legislativní dokumenty na podporu ŠSIC
6. Vztah ŠSIC k veřejně přístupné knihovně
7. Standard ŠSIC
Přílohy:
Příloha 1 Osnovy předmětu informatika a výpočetní technika (návrh)
Příloha 2 Instrukce ministerstva školství České socialistické republiky ze
dne 16. července 1979 čj. 21 240/79-24 o školních knihovnách
Příloha 3 Scénář vstupní návštěvy ŠSIC (na požádání u autorů)