Informační zázemí školy
5. České legislativní dokumenty na podporu ŠSIC
připravuje: Zdeněk Jonák, Jaroslava Brachtlová, Ludmila Čumplová, Zlata Houšková
Legislativní dokumenty jsou již poněkud zastaralé, ale pomineme-li tendenčnost danou dobou jejich vzniku a změny v názvech institucí, mají ještě určitou informační hodnotu (viz Příloha č. 2). Je nesporné, že především instrukce o školních knihovnách by si zasloužila aktualizaci a doplnění. Zřízení školní knihovny je zakotveno ve školském zákoně, který stanoví, že školní knihovna je součástí školy.
Bohužel je zde knihovna jmenována v souvislosti se školní družinou a školním klubem, což asociuje její začlenění do oblasti mimoškolní výchovy. V současném pojetí by měla být knihovna chápána na úrovni odborné pracovny a měla by mít přímý vztah k vyučování. Jedním z požadavků Koncepce SIPVZ je i vytvoření odpovídajícího statusu a legislativního zajištění ŠSIC.
1. Úvod
2. Informační zázemí školy
2.1 Počítačová učebna
2.2 Školní studijní a informační centrum (ŠSIC)
3. Informační gramotnost, standardy a ŠSIC
4. Model ŠSIC dle UNESCO
5. České legislativní dokumenty na podporu ŠSIC
6. Vztah ŠSIC k veřejně přístupné knihovně
7. Standard ŠSIC
Přílohy:
Příloha 1 Osnovy předmětu informatika a výpočetní technika (návrh)
Příloha 2 Instrukce ministerstva školství České socialistické republiky ze
dne 16. července 1979 čj. 21 240/79-24 o školních knihovnách
Příloha 3 Scénář vstupní návštěvy ŠSIC (na požádání u autorů)