Lekce VIII. - Vyhledávací služby
připravuje: Aleš Houdek, Zlata Houšková, Kaarolina Jonáková
V minulé kapitole jsme psali o tom, jak vyhledávací služby pracují. Nyní uvedeme členění jednolivých vyhledávacích služeb a jejich příklady.
VyhledávačeDo této kategorie patří služby, které se snaží o pokrytí co největšího počtu webovských stránek. Nekladou žádná omezení na získávané stránky (mimo toho, že musí být ve formátu HTML (nikoliv např. ve formátu .doc nebo PDF)).Google - http://www.google.com - v současné době má největší počet zpracovaných stránek (1,3 miliardy). Je velmi vhodný pro hledání konkrétních věcí nebo jevů (název organizace, produktu apod.). V tom je nepřekonatelný, protože používá unikátní technologii analýzy citovanosti (viz minulý díl našeho seriálu). Není vhodný pro hledání obecných témat (např. chov včel, pěstování kaktusů apod.), protože nemá propracovaný vyhledávací jazyk. Aktulizace indexu probíhá zhruba jednou za měsíc; to vyplývá z použité technologie citační analýzy. Raging - http://www.raging.com - společnost AltaVista (provozuje první velmi známý prohledávač) se vrátila ke kořenům a nabídla vyhledávací službu, která se kvalitou vzdáleně přibližuje Googlu. Výsledky pro české stránky má v některých případech lepší. Dotazovací jazyk je stejný jako u Altavisty. Počet stránek je stejný jako v Altavistě a pohybuje se okolo 350 miliónů. AltaVista - http://www.altavista.com - jedna z prvních a nejznámější. Má velmi dobrý dotazovací jazyk. Pokud má člověk velkou trpělivost a štěstí, najde to co hledá. Pokud nemáte chuť složitě formulovat dotazy, pak raději použijte Google. Český vyhledávač bohužel prakticky neexistuje. Existují a existovaly pokusy o jeho vytvoření, ale vzhledem k náročnosti jeho vytvoření, provozu a velikosti (spíše malosti) trhu taková snahy selhaly. Jde o to, že se nevyplatí provozovat vyhledávač pouze pro české stránky. Existují ovšem speciální části světových vyhledávačů, které se zaměřují pouze na české stránky. Příkladem je spolupráce Googlu a Redbox. Pokud na www.redbox.cz vyplníte vyhledávací formulář pak získáte výsledek, který vám dodal Google ze své speciální české kolekce. Takže typický vyhledávač typu Google nebo Altavista pro české stránky neexistuje. Vyhledávací služby, které jsou součástí českých portálů jsou pouze doplňkem rozcestníků (directory). RozcestníkyRozcestníky jsou určeny pro ty, kdo nechtějí zadávat dotaz a získat na něj odpověd, ale naopak chtějí procházet předem seřazenými kategoriemi až se doberou ke kýžené stránce.Yahoo! - http://www.yahoo.com - první a světově nejznámější rozcestník nabízí odkazy na webovské stránky setříděné do velkého množství kategorií. Třídění provádí tým zhruba dvou set redaktorů. Pro anglicky psané stránky je třídění obvykle celkem přesné. Pro stránky v cizích jazycích lze najít často podivné zatřídění. Je to stejné jako u jakékoliv jiné katalogizace. Příjemnou vlastností je, že stránka může být zařazena v několika kategoriích. Není to ovšem pravidlem. Open directory project - http://www.dmoz.org - Unikátní rozcestník, který vytváří více jak třicet tisíc editorů z celého světa. Vychází z principu, že editoři budou doplňovat pouze kategorie na které jsou odborníky a tak vznikne kvalitní rozcestník. Tento princip se pokud mohu soudit celkem daří. Seznam - http://www.seznam.cz - nejznámější a největší český rozcestník. Nijak nevybočuje mezi ostatními. V poslední době přidával i další služby a změnil se v portál. msn.atlas - http://www.atlas.cz - součástí celosvětové sítě portálů Microsoft Network je Atlas. Jedná se o klasický portál, který obsahuje kvalitní rozcestník. V rámci vyhledávání nabízí i několik "plusů": informace o firmách jsou svázány s údaji z obchodního rejstříku, možnost zobrazit si mapu dané firmy a další užitečné vlastnosti. |
metavyhledávač
|