Strategie knihoven v České republice, 1999-2003
ÚKR pracuje na aktualizaci Strategie s cílem, aby se stala oficiálnim materiálem Ministerstva kultury ČR.
Ústřední knihovnická rada
červen 1999
Poradní orgán ministra kultury ČR
Obsah
1. Východiska
2. Úloha knihoven
v informační společnosti
3. Hlavní cíl rozvoje
knihoven v České republice
4. Dílčí cíle a aktivity
Knihovnická legislativa
1. Knihovnický zákon
2. Zákon o svobodném přístupu k informacím
3. Autorský zákon
4. Povinný výtisk
5. Celní tarify, daňové úlevy, poštovní tarify
6. Statistika
7. Mzdové tarify
8. Organizace a řízení knihoven
9. Struktura knihoven
10. Financování knihoven
11. Spolupráce knihoven
12. Řízení vědy a výzkumu v oblasti knihovnictví a informační činnosti
Standardizace, poradenství
13. Standardizace
14. Poradenství
Podpora využití informačních technologií v knihovnách
Příloha : Současný stav, východiska a bariéry rozvoje knihoven v České republice15. Podpora základní infrastruktury
16. Vývoj nových produktů a služeb, integrace
17. Retrospektivní konverze katalogů, sdílená katalogizace
18. Souborné katalogy
19. Meziknihovní výpůjční služby a dodávání dokumentů
20. Doplňování knihovních fondů
21. Ochrana a zpřístupnění knihovních sbírek
22. Výstavba knihoven
23. Příprava pracovníků pro nové úkoly knihoven
Strategie usiluje o naplnění základních tezí politických a legislativních dokumentů vztahujících se ke knihovnám a jejich úloze ve společnosti přijatých Evropskou unií, vládou ČR, Parlamentem ČR a Mezinárodní federací knihovnických asociací (IFLA). Jedná se zejména o:
Střednědobý program IFLA na léta 1998 - 2001
Státní informační politiku, usnes. vlády ČR č. 525/99 z 31.5.1999
Strategii účinnější státní podpory kultury (kulturní politika), usnes. vlády ČR č. 401/99 z 28.4.1999
Principy vědní politiky České republiky na přechodu do 21. století, usnes. vlády ČR č. 397/98 z 10.6.1998
Zákon o svobodném přístupu
k informacím, č. 106/99 Sb.
2. Úloha knihoven v informační společnosti
Vědomosti představují hlavní konkurenční faktor v informační společnosti. Zásadní změna způsobu nakládání s informacemi jako důsledek digitální revoluce bude mít stále rostoucí význam pro práci lidí i jejich každodenní život.
S touto změnou se bude nutno vyrovnat v širokém spektru vazeb ekonomického a sociálního rozvoje i samotných principů demokracie. Informační společnost může občanům nabídnout nové možnosti prosperity a aktivnější úlohu ve společnosti. Avšak rozšiřující se propast mezi informačním bohatstvím a informační chudobou, respektive omezenost přístupu k informacím pro některé části společnosti, by mohla vyústit v sociální napětí.
Knihovny jsou tradičními institucemi, které se od vzniku písma zabývají shromažďováním, zpracováním, uchováním a zpřístupněním publikovaných dokumentů. Knihovny jsou významným nástrojem praktického uskutečňování základního lidského práva na rovný přístup k informacím, na jejich svobodnou výměnu, na získávání vědomostí a svobodné utváření názorů. Slouží jako prostředek naplňování ústavně zakotveného práva na informace a jsou tedy jedním z pilířů demokracie. Činnost knihoven je veřejnou službou a knihovny jsou považovány za instituce veřejného zájmu. Ve svém poslání se knihovny podílejí zejména na:
Veřejně přístupné knihovny se mohou výrazně podílet na řešení tohoto rozporu tím, že se stanou pro širokou veřejnost volně přístupnými body ke světové informační síti, které jsou vybaveny odpovídající technikou a odborným personálem. Knihovny si i v budoucnu zachovají své tradiční funkce shromažďování, zpracování, uchování a zpřístupnění tištěných dokumentů, ale současně musí začít vykonávat obdobné funkce pro elektronické zdroje. Budou mít v důležitou a nezastupitelnou úlohu při integraci tištěných a elektronických médií.
Aby knihovny mohly uskutečnit své nové poslání a postupně naplnit očekávání svých uživatelů, musí se zásadním způsobem změnit a nabídnout uživatelům nové druhy služeb na bázi informačních technologií.
3. Hlavní cíl rozvoje knihoven v České republice
Prostřednictvím knihoven umožnit všem občanům rovnoprávný přístup k publikovaným informacím a informačním zdrojům zveřejněným tiskem, v elektronické podobě nebo v síti, které jsou určeny pro vědu, výzkum, ekonomický rozvoj, celoživotní vzdělávání, výchovu i pro uspokojování kulturních zájmů a pro potřebu nezávislého rozhodování a duchovního rozvoje občanů.
Rozhodujícím předpokladem pro naplnění společenské úlohy knihoven ve vztahu k občanům je vytvořit na bázi informačních technologií vnitřně integrovaný národní systém knihoven a informačních středisek, který umožní propojení a účelnou spolupráci nezávisle na resortní příslušnosti a jejich zapojení do mezinárodní spolupráce. Tento systém nabídne občanům:
kooperace knihoven je významným nástrojem efektivního využití vložených finančních prostředků. Vzájemné sdílení informačních zdrojů služeb, standardizace a sdružování vybraných činností je základem efektivnosti knihovnického systému.
Knihovnická legislativa |
CÍL
Zajistit legislativní podporu vybraným oblastem činnosti knihoven
K dosažení tohoto cíle je
nezbytné:
1. Knihovnický zákon |
Připravit novou knihovnickou legislativu, která by stanovila zejména:
Postavení a úkoly veřejných knihoven v rámci veřejných informačních služeb, včetně úlohy veřejných knihoven při zprostředkování informací z činnosti orgánů státní správy a samosprávy.
Povinnosti orgánů státní správy ve vztahu k formování národního knihovnického systému (ústředních orgánů, orgánů budoucích krajů, okresních úřadů). V této souvislosti by měla řešit zejména:
Povinnosti orgánů samosprávy, respektive zřizovatelů knihoven ke knihovnám, např. zajištění adekvátního financování, právní forma organizace, právní subjektivita, nakládání s majetkem, dodržování standardů při výkonu knihovnických činností apod.postavení Národní knihovny ČR a státních vědeckých knihoven minimální rozsah regionálních knihovnických funkcí, které musí zajistit okresní úřad a vyšší územně správní celek vymezení řídících, kontrolních a koordinačních povinností a pravomocí.
Principy vícezdrojového financování knihoven.
Zásady majetkové evidence, revize a vyřazování knihovních fondů knihoven ČR. V této souvislosti by měla stanovit také povinnosti knihoven a jiných institucí v oblasti evidence a správy vzácných knihovních fondů určených k trvalému uchování, včetně pravidel a typové normy jejich zabezpečení.
Bezplatnost základních služeb knihoven v souladu s Manifestem veřejných knihoven UNESCO a doporučeními Evropské unie. V ostatních případech by měla být zajištěna regulace a kontrola poplatků za služby knihoven.
Základní práva a povinnosti knihoven při poskytování meziknihovních výpůjčních služeb.
Podporu knihovnických služeb pro handicapované občany a národnostní menšiny.
Obsah působení a kompetence knihovnického metodického, koordinačního a konzultačního centra (center).
Postavení pracovníků knihoven, požadavky na jejich školní a mimoškolní vzdělávání, profesní standardy s vazbou na platový systém.
Při zpracování nové knihovnické
legislativy využít návrh Doporučení Rady Evropy ke knihovnické legislativě
2. Zákon o svobodném přístupu k informacím |
Využít v knihovnách ustanovení
zákona o svobodném přístupu k informací pro zprostředkování informací z
orgánů státní správy a samosprávy pro vytvoření nového typu služeb knihoven.
3. Autorský zákon |
V oblasti autorského práva
se musí vytvořit rovnováha mezi podmínkami pro činnost knihoven a požadavky
ochrany držitelů autorských práv tak, aby legitimní zájmy autorů a distributorů
nebyly zábranou přístupu k informacím a k veřejným knihovnickým službám,
a to v souladu s mezinárodními úmluvami a doporučeními Evropské unie, např.
směrnice 92/100/EEC o právu na pronájem a půjčování a Directive on copyright
and of related rights in the Information Society, 21.5.1999.
4. Povinný výtisk |
Optimalizovat legislativu povinného výtisku s cílem:
Při zpracování tzv. tiskového zákona (náhrada za vyhl. 140/64 Sb.) neomezovat počet stávajících příjemců povinného výtisku periodik nebo zajistit všem dosavadním příjemcům odpovídající finanční náhradu ze státního rozpočtu.
- rozšířit předmět povinného výtisku o elektronické dokumenty, multimédia, audiovizuální dokumenty
- zajistit úplnost a včasnost odevzdávání povinného výtisku ze strany vydavatelů
5. Celní tarify, daňové úlevy, poštovní tarify |
Udržet osvobození od dovozního cla a daňového zatížení (DPH) u dokumentů získávaných ze zahraničí nákupem a výměnou pro knihovní fondy (Florentské konvenci UNESCO z roku 1950 -Florence Agreement 1950, Protocol 1976).
Usilovat o přiznání výjimky z daňové povinnosti pro nákup domácích dokumentů pro knihovní fondy.
Usilovat o snížení poštovních tarifů pro zásilky knihoven v rámci mezinárodní výměny publikací, mezinárodní výměny oficiálních publikací a meziknihovních výpůjčních služeb.
Usilovat o snížení tarifů
telekomunikačních a připojovacích poplatků.
6. Statistika |
Potřebná je novela zákona
č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, aby zákon nebránil zpřístupňování
statistických údajů o knihovnách financovaných z veřejných zdrojů a aby
do statistického šetření byly zahrnuty všechny knihovny financované z veřejných
finančních zdrojů.
7. Mzdové tarify |
Usilovat o změnu Katalogu
prací (79/1994 Sb.) tak, aby zařazení knihovnických profesí odpovídalo
náročnosti a významu knihovnické profese v souladu se současnými trendy
rozvoje a nároky na kvalifikaci, zejména ve vztahu k využívání informačních
technologií v knihovnách
8. Organizace a řízení knihoven |
CÍL
Vytvořit předpoklady pro systematickou práci na formování národního knihovnického systému nezávisle na resortní příslušnosti.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
Zpracovat resortní, regionální a lokální strategické plány rozvoje veřejných informačních služeb s využití informačních technologií v knihovnách.
Koordinovat postup zainteresovaných ústředních resortních orgánů, v jejichž rámci působí knihovny financované z veřejných zdrojů, zejména Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva kultury ČR, Ministerstva vnitra ČR, Ministerstva zdravotnictví ČR, Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva zemědělství ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a oblast vědy a výzkumu. Pro tyto účely vytvořit meziresortní orgán pro koordinaci činnosti knihoven složený z náměstků ministrů a vybraných specialistů, který by zejména:
- formuloval strategické cíle rozvoje knihoven v souvislosti s využitím informačních technologií
- podporoval koordinaci činnosti knihoven bez ohledu na jejich resortní příslušnost
- koordinoval vynakládání finančních prostředků na doplňování knihovních fondů, na vědu a výzkum v oblasti knihoven a rozhodoval o alokaci finančních zdrojů do rozhodujících rozvojových oblastí činnosti knihoven
- konzultoval navrhovaná legislativní opatření a doporučení.
S přechodem na novou organizaci státní správy a samosprávy zabezpečit zejména u statistického šetření, kterému podléhají veřejné a státní vědecké knihovny, sestavování sumářů na úrovni nových krajů. Zajistit řádný sběr statistických údajů o knihovnách zřizovaných obcemi na úrovni dnešních okresů.
Prosazovat, aby struktura statistických údajů shromažďovaných o knihovnách v různých resortech byla v souladu s mezinárodní normou ISO 2789 o knihovnické statistice a s požadavky UNESCO a Evropské unie, aby bylo umožněno vzájemné srovnání jak v národním, tak i mezinárodním měřítku.
Zajistit rozbor dat pro potřeby rozhodování orgánů odpovědných za činnost knihoven, pro veřejnost i pro mezinárodní srovnání.
Stanovit, vyhodnocovat a kontrolovat výkonové a kvalitativní parametry knihovnických služeb pro jednotlivé typy knihoven.
Koordinovat postup zainteresovaných resortů (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, , Ministerstvo kultury ČR , Ministerstvo vnitra ČR, , Ministerstvo zdravotnictví ČR a dalších orgánů) v oblasti podpory čtenářství a výchovy pro práci s různými typy médií. Vydat doporučení pro další orgány státní správy a samosprávy.
9. Struktura knihoven |
CÍL
Optimalizovat strukturu národního knihovnického systému, který umožní účelnou a efektivní spolupráci knihoven a vytvoří podmínky pro sdílení informačních zdrojů a služeb a jejich neomezené zpřístupnění všem občanům.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
V souvislosti s vymezením kompetencí budoucích krajů řešit individuálně budoucí postavení a financování státních vědeckých knihoven na základě podrobné znalosti situace v konkrétním městě, regionu a vzdělávacího systému.
Zajistit regionální funkce knihoven na úrovni okresu. Ve spolupráci s ministerstvem vnitra vydat okresním úřadům doporučení, které by stanovilo postup při přesunu a zřizovatelských pravomocí k okresní knihovně z okresu na město. Doporučení by mělo obsahovat zejména:
- stanovení cílů transformace
- vymezení základních regionálních funkcí, které by měly být po transformaci zachovány
- stanovení financování regionálních funkcí z rozpočtů okresních úřadů formou účelové dotace
- stanovení minimální úrovně knihovnických služeb pro menší města a obce
Podpořit spolupráci knihoven zřizovaných obcí a školních knihoven, zejména v menších obcích a městech.
Podpořit kooperaci a integraci vysokoškolských knihoven s důrazem na vytváření ústředních knihoven škol a fakult.
10. Financování knihoven |
V rámci transformace rozpočtových a příspěvkových organizací umožnit vícezdrojové financování knihoven. Zajistit odpovídající financování knihoven v souladu s jejich novými úlohami v informační společnosti.
Zpracovat analýzu finančních
zdrojů a finanční náročnosti knihovnických služeb a na základě zjištěných
výsledků vymezit podíl státu na financování veřejných knihovnických služeb
a stanovit mechanismus vícezdrojového financování (státní, krajský, okresní
rozpočet, rozpočet zřizovatele knihovny).
11. Spolupráce knihoven |
CÍLE
Zlepšení vzájemné spolupráce knihoven s cílem:
- vytvoření základních předpokladů pro sdílení informačních zdrojů
- zvýšení kvality a rozsahu nabízených služeb
- odstranění duplicitních činností knihoven
- efektivního využívání finančních zdrojů, zvyšování produktivity práce knihoven
- redukce nákladů na akvizici a zpracování knihovních fondů
©irší zapojení českých knihoven do mezinárodní spolupráce
12. Řízení vědy a výzkumu v oblasti knihovnictví a informační činnosti |
CÍL
Zlepšit úroveň řízení, koordinace a financování vědy a výzkumu v oblasti knihovnictví
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
Zajistit vzájemnou koordinaci programů vědy a výzkumu v oblasti knihovnictví, např. Rozvoj informační infrastruktury pro výzkum a vývoj , Program rozvoje informační sítě veřejných knihoven , Program vědy a výzkumu Ministerstva kultury ČR, INFRA2 a další programy v rámci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstva zdravotnictví ČR apod. Soustředit výzkumné a vývojové aktivity na řešení problémů důležitých pro všechny typy knihoven a umožnit volné využití výsledků v oblasti neziskového sektoru. Podporovat zapojení do mezinárodních projektů spolupráce.
Neomezovat projekty vědy a výzkumu pouze na oblast uplatnění informačních technologií, ale i na další oblasti, např.:
- řízení knihoven a informačních systémů
- výzkum v oblasti (ne)čtenářství, výzkum uživatelských potřeb apod.
Zlepšit postupy pro financování rozvojových programů, např. umožnit víceleté financování projektů, zajistit včasné přidělování prostředků, omezit striktní členění na investiční, neinvestiční a mzdové výdaje.
13. Standardizace |
CÍL
Dosažení maximální kompatibility a unifikace odborných knihovnických činností a systémů v národním a mezinárodním měřítku, které vedou k výrazné efektivitě a k úsporám při financování knihoven.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
Na základě analýzy jednotlivých činností knihoven zahájit přípravu nezbytných standardů a doporučení. Podporovat akceptaci mezinárodních norem ISO, doporučení IFLA, Evropské unie a dalších mezinárodních organizací pro oblast knihoven a informační činnosti.
Důsledně prosazovat využívání standardů v projektech realizovaných s pomocí státních dotací.
V širší míře uplatnit výuku standardů ve všech formách knihovnického vzdělávání.
Zpracovat a vydat ukazatele pro činnost veřejných knihoven zřizovaných obcemi s cílem zajistit standardní úroveň zabezpečení jejich činnosti ze strany zřizovatelů v souladu s doporučením UNESCO (Doporučení pro veřejné knihovny, Manifest UNESCO o veřejných knihovnách). Usilovat o zpracování obdobných standardů i pro jiné sítě knihoven.
14. Poradenství |
CÍL
Podpořit činnost knihoven kvalitní metodickou a poradenskou činností pro speciální oblasti aktivit knihoven.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
Provést analýzu potřeb poradenských, metodických a konzultačních kapacit pro jednotlivé činnosti knihoven a zpracovat návrh na jejich zajištění v rámci existujících institucí. Podpořit zejména oblasti:
15. Podpora základní infrastruktury |
CÍL
Dosáhnout odpovídající vybavenosti informačními technologiemi ve všech veřejně přístupných knihovnách.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
- veřejných knihovnách menších měst a obcí
- knihovnách v oblasti vědy a výzkumu
- knihovnách v oblasti zdravotnictví
Podporovat vybavování knihoven pro poskytování služeb tělesně postiženým
V oblasti veřejných knihoven podporovat technické vybavení pro zajištění knihovnických služeb na bázi informačních technologií dětem a mládeži
Podporovat přechod knihoven na kvalitativně vyšší verze AKS (systém klient-server, podpora integrace databází a dalších informačních služeb knihoven do prostředí internetu, uplatnění standardu Z39.50, grafický interface, dálkový přístup uživatelů ke knihovním fondům a službám)
Provádět testování a hodnocení dodávaných AKS z hlediska respektování standardů, rozsahu funkcí a kvality poskytovaných služeb. Na základě výsledků testů podporovat implementaci pouze těch AKS, které vyhoví stanoveným kritériím
Podporovat kvalitního napojování knihoven na Internet, zejména veřejných knihoven v menších městech a obcích. Cílem je dosáhnout napojení všech veřejných knihoven v obcích do roku 2001. Pro tyto účely je nezbytné formulovat nový podpůrný program.
Podporovat zvyšování kvality připojení knihoven k síti internet. Umožnit knihovnám napojování do vysokorychlostních počítačových sítí
Zvýšit v knihovnách počet veřejně přístupných stanic určených uživatelům pro využívání AKS a internetu
Podporovat zpřístupnění katalogů knihoven, databází a dalších informačních služeb prostřednictvím internetu
16. Vývoj nových produktů a služeb uživatelům, integrace |
CÍL
Vývoj nových typů služeb uživatelům umožňujících integraci všech forem dokumentů v síti internet.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
Podporovat vývoj a aplikaci softwarových produktů pro řízení knihovních sbírek klasických dokumentů a elektronických zdrojů v prostředí internetu, zejména:
- rozvoj a využití metod bibliografické registrace a vyhledávání elektronických informačních zdrojů
- integraci sekundárních informací z katalogů a databází s primárními zdroji v prostředí internetu
- digitalizaci knihovních fondů tradičních dokumentů a budování sbírek elektronických médií
- vývoj a aplikace archivů elektronických dokumentů umožňujících trvalé uchování, cenově efektivní skladování a zpřístupnění obsahu dokumentů
- přímý dálkový přístup uživatelů ke knihovním fondům a dalším informačním službám nezávisle na době a místě přístupu a na používaném systému
- navigování uživatele k domácím a zahraničním informačním zdrojům
- nabídku služeb otevřeného dálkového studia (Open Distance Learning)
- vývoj nových služeb na bázi informačních technologií
Usilovat o zajištění dostupnosti veřejných informačních služeb pro všechny skupiny obyvatelstva, včetně národnostních a sociálních menšin, handicapovaných, např. rozšiřování provozní doby, bibliobusy, speciální technické vybavení apod.
17. Retrospektivní konverze katalogů, sdílená katalogizace |
CÍL
Dosáhnout převodu tradičních lístkových katalogů do elektronické podoby s možností vícenásobného využití elektronických záznamů v knihovnách ČR
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
- zpracovat Národní program retrospektivní konverze RETROKON orientovaný zejména na knihovny s knihovními fondy celostátního významu
- zajistit, aby veškeré záznamy vzniklé v programu retrospektivní konverze byly využitelné pro ostatní knihovny
Podporovat integraci České národní bibliografie s nakladatelskými a knihkupeckými databázemi s cílem vytvoření maximálně úplného zdroje o vydavatelské produkci v ČR
Podporovat implementaci AKS, které napomáhají přejímání a sdílení katalogizačních záznamů
Podporovat výuku a propagaci používání nových katalogizačních pravidel AACR2 ve všech typech knihoven
Podporovat používání mezinárodního standardního formátu UNIMARC pro výměnu bibliografických dat
Podporovat vytváření souborů národních autorit a jejich využití v rámci AKS
Řešit otázku unifikace používání selekčních jazyků pro věcné vyhledávání včetně využití vícejazyčných tezaurů
18. Souborné katalogy |
CÍL
Vytvořit základní informační zdroj o dostupnosti dokumentů v knihovnách ČR a pro sdílenou katalogizaci
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
V této souvislosti podporovat zejména:
- být maximálně úplným zdrojem informací o dostupnosti dokumentů pro potřeby meziknihovních výpůjčních služeb a dodávání dokumentů
- být aktivním nástrojem pro koordinaci doplňování knihovních fondů v rámci ČR
- být spolehlivým a aktuálním zdrojem kvalitních katalogizačních záznamů pro sdílenou katalogizaci běžné produkce a pro retrospektivní konverzi tradičních lístkových katalogů
- kvalitu záznamů a přístupových souborů
- pohotovou aktualizaci
- proces sdílené katalogizace a poskytování záznamů dle potřeb knihoven
- zvyšování objemů záznamů, respektive počtu spolupracujících knihoven
- dosažení maximální komplexnosti z hlediska zachycení všech druhů dokumentů
- zainteresovat všechny typy knihoven, aby se aktivně zúčastnily spolupráce při vytváření souborného katalogu
Podporovat vytváření distribuovaných souborných katalogů a přístup ke katalogům knihoven s využitím různých druhů informačních technologií, např. speciálních prohlížečů www, protokolu Z.39.50 apod.
19. Meziknihovní výpůjční služby a dodávání dokumentů |
CÍL
Vytvořit soubor služeb pro vzájemné sdílení informačních zdrojů bez ohledu na místo vzniku dokumentu a jeho formu.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
Optimalizovat stávající systém meziknihovních výpůjčních služeb, zejména:
- uvést v život nová pravidla meziknihovních výpůjčních služeb
- zahrnout pravidla meziknihovních výpůjčních služeb do nové knihovnické legislativy
- řešit ekonomické aspekty meziknihovních výpůjčních služeb, zejména sledování nákladů meziknihovních služeb s vazbou na akvizici dokumentů, vývoj metod vzájemného vyúčtování nákladů a udržení všeobecné dostupnosti meziknihovních výpůjčních služeb pro uživatele
- zlepšit úroveň statistického vykazování a vyhodnocování meziknihovních výpůjčních služeb, sledovat a analyzovat vzájemné toky a vazbyvyužívat informační technologie při komunikaci v rámci meziknihovních výpůjčních služeb, implementace modulu meziknihovních služeb v rámci AKS
- podpořit vývoj placených expresních meziknihovních výpůjčních služeb
- prověřit možnosti vzájemné spolupráce knihoven při zajištění dopravy v rámci meziknihovních výpůjčních služeb
- zlepšit kvalitu (rychlost, spolehlivost) poskytování meziknihovních výpůjčních služeb u největších poskytovatelů meziknihovních výpůjčních služeb, tj. zejména v ústředních knihovnách
20. Doplňování knihovních fondů |
CÍL
Zvýšit objem a kvalitu knihovních fondů a dalších informačních zdrojů v knihovnách ČR
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
Na základě meziresortní dohody koordinovat v rámci ústředních knihoven gesce za doplňování zahraniční literatury a speciálních dokumentů dle oboru, jazyka či typu dokumentů a podpořit stanovenou specializaci formou grantů či účelově vázaných finančních prostředků.
Podpořit zpřístupnění informačních zdrojů ze zahraničních databázových center pro potřebu vědy a výzkumu, pro vysokoškolské studium a jinou odbornou práci. Vyhlásit programy podpory koordinovaného nákupu a zpřístupnění zahraničních informačních zdrojů.
Podpořit nákup elektronických dokumentů do fondů knihoven včetně licenčního nákupu elektronických zdrojů pro knihovny a zajistit tak jejich dostupnost všem občanům. Podporovat vytváření konsorcií pro nákup a využívání elektronických informačních zdrojů.
Rozvíjet referenční služby a navigování uživatelů k bibliografickým, abstraktovým a plnotextovým zdrojům v prostředí internetu. Podpořit využívání volných i placených domácích i zahraničních informačních zdrojů prostřednictvím Internetu.
Optimalizovat legislativu povinného výtisku z cílem, viz článek ad 4
Odstranit důsledky více než padesátiletého vývoje v totalitním režimu zejména z hlediska překonání ideologické omezenosti knihovních fondů.
Podpořit doplňování knihovních fondů knihoven v menších městech a obcích formou účelových dotací a grantů na nákup výměnných souborů.
21. Ochrana a zpřístupnění knihovních sbírek |
CÍL
Zajistit trvalé uchování a zpřístupnění knihovních sbírek tradičních a elektronických dokumentů v knihovnách jako důležité složky národního kulturního dědictví. Primární pozornost věnovat domácí produkci dokumentů a umožnit její využívání současné i budoucím generacím .
K naplnění cíle je nezbytné:
Zpracovat národní program ochrany knihovních fondů a zajistit jeho realizaci finančně a institucionálně. Program zaměřit zejména na tyto oblasti:
- metodická, poradenská a informační pracoviště
- výzkumná a vývojová pracoviště
- restaurátorská pracoviště
- pracoviště pro mikrofilmování
- pracoviště pro digitalizaci
- centrální koordinační a konzultační orgán pro oblast zabezpečení knihovních fondů před kriminalitou
Evidence, katalogizace a vědecké zpracování unikátních sbírek dokumentů včetně retrospektivní konverze klasických katalogů do elektronické podoby.
Systematické mikrofilmování a digitalizace unikátních dokumentů, vzácných sbírek a dalších dokumentů v souladu se stanovenými standardy, které umožní využití kopií nezávisle na aplikačním software. Řešení otázek indexace a zpřístupnění sbírek v různých formátech.
V této souvislosti pokračovat v národním programu Kramerius pro ochranné reformátování knižních dokumentů ohrožených degradací kyselého papíru.
Podpora výzkumu, vývoje a standardizace v oblasti ochrany fondů.
Výstavba a rekonstrukce prostor pro uložení dokumentů v knihovnách, budování archivů digitálních dokumentů.
Kooperace s dalšími pracovišti zabývajícími se ochranou, restaurováním a digitalizací dokumentů a jiných sbírkových předmětů, např. muzei, archivy.
22. Výstavba knihoven |
CÍL
Zlepšit prostorové podmínky knihoven co do jejich rozsahu a kvality.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
- rozšíření volného přístupu ke knihovním fondům - zejména ve vysokoškolských knihovnách a státních vědeckých a ústředních odborných knihovnách,
- rozšíření počtu studijních míst a míst vybavených uživatelskými stanicemi k využívání elektronických zdrojů a služeb,
- vybudování infrastruktury pro využívání informačních technologií,
- vytvoření prostorových předpokladů pro nové typy informačních služeb,výstavba kvalitních skladovacích prostor. V této souvislosti opět prověřit efektivitu depozitního skladování málo využívané literatury.
Vypracovat nebo novelizovat standardy a doporučení pro výstavbu knihoven různých typů
Zajistit odpovídající finanční prostředky na výstavbu objektů ústředních knihoven
Podporovat princip vícezdrojového financování při výstavbě a rekonstrukci knihoven, které slouží různým skupinám uživatelů, např. městu, regionu, škole apod.
Financovat program podpory výstavby knihoven zřizovaných obcemi, který by umožnil zainteresování obcí na výstavbě a rekonstrukcích veřejných knihoven.
23. Příprava pracovníků pro nové úkoly knihoven |
CÍL
Zajistit odbornou přípravu a soustavnou obnovu kvalifikace pracovníků knihoven s orientací na získávání znalostí a dovedností pro využívání informačních technologií.
K dosažení tohoto cíle je nezbytné:
Posílit odborné vzdělávání pro plnění nových funkcí pracovníků knihoven, jako jsou:
- síťový navigátor
- správce informačních technologií
- informační konzultant
- informační manažer
- výchovný pracovník zaměřený především na pedagogicko-psychologickou složku odborného profilu, např. na výchovu ke čtenářství a využívání různých druhů médií, práci s dětmi a mládeží, práci s tělesně postiženými a s menšinami
Optimalizovat institucionální strukturu a obsahovou náplň knihovnického školství v ČR.
Monitorovat a hodnotit výkon vzdělávacích institucí.
Zřídit (pověřit) instituci (systém institucí) pro zajištění celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven (tj. rekvalifikační, inovační a jiné studium s modulárním vzdělávacím programem) spolupracující se školami a odborníky z praxe s odpovídajícími podmínkami a pravomocemi.
Zlepšit spolupráci knihoven se školami a dalšími institucemi zajišťujícími vzdělávání a spolupráci mezi školami.
Posílit spolupráci Ministerstva kultury ČR a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR v oblasti celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven.
Zapojit se do mezinárodních, zejména evropských iniciativ pro vzdělávání knihovníků, podporovat stáže a výměnu pracovníků knihoven.
Vytvořit podmínky pro odměňování pracovníků knihoven v souladu s novými nároky na knihovnickou profesi.
Prosadit do mzdových předpisů zohlednění celoživotního vzdělávání.