Votum separatum k problému katalogizace starých tisků v NK ČR
Jaroslava Kašparová (viz článek v Daidalovi) pojala svou informaci o katalogizaci starých tisků v NK ČR na způsob kritické diskuse. To musíme uvítat, protože právě kritická diskuse je to, co nám - asi nejenom v oboru knihovědy a historického knihovnictví - chybí. Já osobně to potom vítám dvakrát, poněvadž jsem se různými časopiseckými příspěvky a konferenčními referáty snažil takové oživení vyvolat. K problému katalogizace starých tisků se však vyjadřuji - prakticky se touto oblastí nezabývám -, poněvadž autorka své kritické vyjádření spojené s vyjádřením svého kréda vyslovila in margine jednoho z mých příspěvků. Dovedl bych si sice představit, že vhodnější by bylo citovat jiný nebo jiné, ale to nechávám stranou; domnívám se totiž, že tu nejde o hašteření, ale o vážné věci. Nemohu se zbavit nepříjemného dojmu, že Jaroslavě Kašparové splývají problémy, které by bylo záhodno pojednávat odděleně (anebo si aspoň jejich odlišnost uvědomovat), do jednoho jen málo sourodého konglomerátu. Ve své reakci se tudíž pokusím vyjádřit se postupně k záležitostem a) paradigmatickým, b) metodickým a konečně c) praktickým.
Je totiž evidentní, že tu opravdu stojíme před paradigmatickými změnami, s nimiž si musíme nějak poradit.Tu je ovšem dobré alespoň v diskusi se nedopouštět ekvivokace; z toho pak opravdu vzniká mluvení o voze a o koze. Pokud se dobře pamatuji, v různých svých příspěvcích jsem několikrát zdůrazňoval, že mám na mysli text v sémiotickém, nikoli lingvistickém či filologickém smyslu. Vřele tedy souhlasím s Jaroslavou Kašparovou, že kodikologii či bibliologii ani v jejím "funkčním" pojetí nelze koncipovat jako textologii; nedopustíme-li se však ekvivokace, nemůže to být per se argumentem pro to, že je zkrátka archeologií knihy. Takže: irelevantnost formálních rysů je záhodno odvozovat ze skutečnosti, že ve svém vymezení tradiční knihovědou jsou sice snad způsobilé k čistě formalistické, v žádném případě však věcné komparaci, tato knihověda tudíž není schopna překročit horizont jednotlivého jevu a postoupit na horizont jevu hromadného. Je zjevné, že základní rozpor tkví právě tady, že zde je Rhodos pro skákání. A tak tedy: myslím, že v diskusi se bude muset pokračovat, avšak zodpovědněji, než jak ji zahájila Jaroslava Kašparová.
Jistě, práce v UNIMARCu se jakž takž prosadila, zejména ovšem díky lobbování těch, kteří v něm vyhotovili již příliš mnoho záznamů, takže na sebe upoutali těžko odstranitelné závaží. Nelze však nevidět, že unimarcové záznamy, jakkoli jsou síťově komunikovány, jsou pouze automatizovanými tradičními záznamy, v žádném případě záznamy elektronickými; automatizace, informatizace a elektronizace přece jenom nejsou totéž. Nelze dále nevidět, že jako prostředek síťové komunikace informací se prosazuje a jako perspektivní se jeví značkovací jazyk XML (o tom psal v obecném kontextu třeba Tomáš Řehák), v němž lze za využití TEI vytvářet vlastní definice typu dokumentu, které na rozdíl od UNIMARCu opravdu umožňují horizontový přístup k práci s jakýmkoli záznamem, zjednodušují otázku vyrovnání aktuálních a autoritativních znění a možností volného rozšíření prostého záznamu až na úroveň fulltextu činí otázku věcného předmětového či systematického pořádání (jež je pro soudnou úvahu na historický materiál zásadně neaplikovatelné) zcela zbytečnou. A tak otázka: nebylo by od věci - místo marné touhy po normativních manuálech - začít se prodírat touto spletí, dokud je v našich databázích unimarcových záznamů o starých tiscích pomálu?