Informační gramotnost, schopnost orientovat se ve světě informací - JAK a KDE ji získat?
připravuje: Zdeněk Jonák
Při hledání kvalifikovaného zaměstnání má dnes člověk bez dovednosti
manipulace s výpočetní technikou jen mizivou naději na úspěch. Klávesnice
počítače představuje důležité rozhraní ke všem ostatním světům.
V této době se hraje o to, aby naše země nezůstala v nasazení výpočetní
techniky a ve schopnostech s ní efektivně zacházet, za ostatním světem.
Současně by se však nemělo zapomínat na to, že cílem školy je, mezi
jinými, napomáhat mladému člověku při utváření jeho osobnosti, naučit ho
např., že jeho očekávání nebudou vždy tak snadno splnitelná, jako je tomu
při komunikaci s obrazovkou počítače.
Některé počítačové systémy poskytují tak obrovskou úsporu intelektuální
práce, že se může zdát, že jí v budoucnu nebude vůbec potřeba. Práci
lidských mozkoven ve skrytu laboratoří či vědeckých pracovišť, jako by bylo
odzvoněno.
Někteří rodiče, učitelé i část veřejnosti ve vyspělých zemích se obávají
zesíleného důrazu na jednostrannou orientaci na svět počítačů. I u nás se
objevují se náznaky kritiky způsobu výuky Informatiky a výpočetní techniky
zaměřené výlučně na dovednosti manipulace s výpočetní technikou.
Podnětné informace na toto téma přinášejí články dr. M. Hausnera na
serveru Česká škola, zejména Hon na počítačové
čarodějnice ale i další jeho články (např. Cyber classroom - počítačová
třída nebo třída s počítačem?)
Inspirativní je rovněž článek P. Pitnerové "I vy učíte informatiku
špatně?" (1)
Zmíněné texty se shodují v přesvědčení, že předmět Informatika a
výpočetní technika se větší měrou věnuje zacházení s výpočetní technikou a
opomíjí problematiku ryze informatickou, chápanou v nejširším slova smyslu,
jako nauku o práci s informacemi, jejímž cílem je dosažení schopnosti
orientovat se ve světě informací, schopnosti je vyhledávat, hodnotit a
využívat informace při řešení svých praktických problémů.
Naskýtá se otázka, co vlastně rozumíme informací, abychom ji odlišili od
prostého data uloženého v pamětech počítačích. Jde o fenomén velmi složitý,
podrobovaný v pedagogické praxi i v pedagogických výzkumech celá staletí
důkladným testům.
Lze snad pracovně použít pojetí Z. Uhlíře z článku Knihovny a informace, že "funkcí
informace je měnit chování, a to jak vnější, tak vnitřní. Informace pak je
základem pro znalost; pokud se takto nevztahuje ke znalosti, nejde o
informaci, ale o pouhá data. A znalost není pouhá vědomost ve svém
školometském pojetí; znalost je tou vědomostí, která nachází uplatnění ve
způsobu a stylu života a který jej formuje a v tom smyslu je praktická.
Úhrnem lze potom říci, že informace je něco nového, není to jen další
potvrzení již známého, tedy starého. Informace tedy vede k vytváření nových,
jiných modelů, nikoli k potvrzování starých."
Toto pojetí informace bylo podrobeno hloubkovému výzkumu, jehož cílem
bylo zjistit, schopnost našeho dospělého občana nalézt informace potřebné
při řešení životně důležitých problémů a situací. Výzkum se jmenoval
SIALS a já si z něj dovolím citovat jen několik myšlenek a výsledné
závěry, které podporují výše zmíněné argumenty.
CO JE FUNKČNÍ GRAMOTNOST?
Jaká je cesta k řešení pro budoucí absolventy?
Okamžitě realizovatelnou je, možnost využívat v osnovách předmětu
Informatika a výpočetní techniky vyšší měrou, tématický celek týkající se
Informatiky.
V osnovách pro 4. - 8. letá gymnázia tento požadavek je zohledněn v bodu
1 a 8. (2, s. 137)
Uvedené tematické celky věnované informatice jsou ve zřejmém nepoměru k
ostatním 8 celkům věnovaným výpočetní technice.
Vzhledem k závažnosti výuky k funkční gramotnosti bude pravděpodobně
nutné vyjasnit identity dvou předmětů splývajících dosud v předmětu
Informatika a výpočetní technika a rozložit výuku rovnoměrně mězi
informatiku a výpočetní techniku.
Informatika (či informační věda) je obor, který využívá prostředků
výpočetní techniky, ale jeho přistup ke výzkumu informační činnosti může být
do jisté míry na výpočetní technice nezávislý. Mezi informatikou a výpočetní
technikou existoval a existuje reciproční vztah. Tyto vědní i praktické
obory se v historii vzájemně podporovaly. To, že v současnosti převažuje
úloha výpočetní techniky neznamená, že v budoucnu nezíská opět vedení
teoretická informatika čili věda o informacích.
Cílem předmětu Informatika a výpočetní technika je snaha spojit
dovednosti manipulace s výpočetní a komunikační technikou se schopností
orientovat se ve světě informačních zdrojů, tzn. dokázat tyto zdroje
vyhledat a odlišit informace relevantní od nerelevantních. Škola nemůže
zabezpečovat informační zdroje nezbytné k výuce (tzn., výukové programy,
CD-ROMy, encyklopedie, internetové zdroje) pouze odkazem na služby veřejně
přístupných knihoven. Tuto funkci musí plně převzít ŠSIC.
Jistou výlučnost předmětu Informatika a výpočetní technika by bylo možné
zmírnit průřezovým pojetím tohoto předmětu. To znamená neučit ho izolovaně
od ostatních předmětů, ale v integraci s nimi, tzn. využívat např.:
Kde však může získat žák odpovídající schopnost orientace ve světě
informací?
Tuto možnost počítačová učebna ani dostupné učebnice neposkytují. Podle
našeho názoru by se měly osnovy ZŠ s SŠ více zaměřit u žáka na dosažení
dokonalejší schopnosti orientace ve světě informací, větší obeznámenosti se
společenským informačním procesem, umění tvořivé kompilace z širšího spektra
informačních pramenů a umění použité prameny citovat. Úlohu školního
informačního centra v procesu výuky k informační gramotnosti lze
klasifikovat jako standardní a nadstandardní.
Standardní vyplývá přímo z osnov. V následujícím textu jsem
tématické celky, jejichž zvládnutí si vyžádá spolupráci se školním
informačním centrem, zdůraznil tučně.
Uvedené body umožňují učiteli vnést do výuky poznatky typu "informační
výchova - práce s informacemi".
Je však zřejmé, že osnovy nestačí. Záleží nejen na zájmu pedagoga, ale i
na jeho profesionálním zaměření na obor informatika.
P. Pitnerová ve svém článku klade oprávněnou otázku, zda si "naše
pedagogické fakulty směřují své studenty na to, aby byli informaticky
připraveni a byli schopni po nástutpu do praxe vyučovat práci s
informacemi."
Jaké vědomosti by měl žák ve školním informačním centru získat?
Požadované znalosti:
Schopnosti posoudit kvalitu informačního zdroje a schopnosti odlišit
informace hodnotné od nehodnotných
Schopnost efektivnější práce s textem
- metoda efektivního (rychlého) čtení
- metoda měření čtivosti textů
- systémy extrakce, sumarizace usnadňující transformaci informací ve
znalost.
V našem článku jsme poukázali na fakt, že možnost zvýšit důraz na
výuku práce s informacemi v osnovách učitelé mají, a že je zdůrazňována i v
Koncepci státní informační politiky ve vzdělávání.
Novou skutečností, která je dosud řediteli škol často opomíjena, je
zapojení informačního profesionála v prostředí školní knihovny či školního
informačního a studijního centra, do vyučovacího procesu. V připravovaných
vzdělávacích programech integrace ICT mezi ostatní vzdělávacími oblasti
zohledněna bude (Rubrika Informační gramotnost - na stránce MŠMT).
V současnosti jde o to, aby jedinci, tedy především školní
knihovníci a informační pracovníci, kteří si tuto potřebu uvědomují,
orientovali ředitele svých škol, k tomu, aby vzali tento nový fenomén na
vědomí.
2. Učební dokumenty pro gymnázia. Fortuna : Praha, 1999. 205s.
Funkční gramotnost popisuje schopnosti lidí adekvátně zpracovat
informace, se kterými přijdou do styku. Při sledování funkční gramotnosti se
tedy nejedná o to, zda člověk umí číst, psát a počítat, ale o to, zda je
schopen v přečteném dokumentu informace najít, porovnat, odlišit od
podobných, ale přesto jiných a dále, zda je umí správně aplikovat při další
práci.
Tyto schopnosti se dělí do tří základních složek:
Velmi zjednodušeně řečeno: dobrý výkon ve složce "literární gramotnost"
vyžaduje spíše tvůrčí přístup a představivost, úspěch ve složce
"dokumentová" a "numerická" gramotnost je podmíněn spíše uplatněním
formalizovaných (standardizovaných) postupů a logického myšlení.
Výsledky naší populace v mezinárodním srovnání:
Zatímco v oblasti tzv. literární gramotnosti se skutečně pohybujeme pod
průměrem (17. z 25 zemí), naopak v numerické gramotnosti patříme mezi špičku
sledovaných zemí (4. z 25 zemí). V oblasti dokumentové gramotnosti patříme
mezi lepší průměr (10. z 25 zemí).
Co je informace. Společenský význam informatiky. Informační soustavy,
systémy a instituce (Státní informační systém). Vznik, získávání,
zpracování, přenos, distribuce, uchování informací. Bibliografický popis
dokumentu. Citování.
Autorské právo. Informační etika.
Seznámení se školním softwarem, CD-ROM .Výukové programy apod.
Seznámení s funkcí školní knihovny, mediatéky. Zdroje informací ve
školní
- textové editory v hodinách českého či cizího jazyka
- grafické editory v hodinách výtvarné výchovy
- tabulkové kalkulátory v hodinách matematiky či fyziky
- prezentační programy a Internet ve všech předmětechStandardní úroveň (citováno z připravovaného projektu Rámcový vzdělávací
program)
ZŠ
Žák by se měl učit:
SŠ
Žák by se měl učit:
Kde však může získat žák odpovídající schopnost orientace ve světě
informací?
Nejpříhodnějším prostředím pro získání této schopnosti je pravděpodobně
místo vybavené klasickými i digitálními informačními zdroji a potřebnou
výpočetní, komunikační, reprografickou technikou a především profesionálním
informatikem či knihovníkem - tedy školní studijní a informační centrum.
Nadstandardní úroveň
Nadstandardní úroveň si vyžádá intenzivnější nasazení aktivity knihovníka.
Týká se zejména množiny žáků, kteří již dosáhli optimální dovednosti práce s
výpočetní technikou, dovedou vyhledat požadované informační zdroje a nyní
potřebují pomoci při řešení problému jak nalézt relevantní informační
pramen, jak funguje společenský informační systém, kde získat informace k
dalšímu studiu, samostudiu apod.
Jedná se o dosazení následujících schopností:
Schopnost posoudit kvalitu informačních zdrojů
Schopnost pracovat efektivně s informačním obsahem textu či jiného
nositele informace (tabulky, jízdního řádu, grafu, návodu, ale i fejetonu či
básně)
Schopnosti orientovat se ve světě informačních zdrojů
- obeznámenost se strukturou klasických i digitálních katalogů. Katalogy
jsou nejčastějším vstupem do fondů knihoven a informačních center, které
uchovávají jinak nedostupné informační zdroje.
K dosažení této schopnosti je důležité si uvědomit, že největší množství
nejhodnotnějších informací je uloženo na minimálním počtu informačních
nosičů či serverů.
Odtud lze odvodit i požadovaný nástroje či pomůcky:
- seznam nejdůležitějších oborových zdrojů či serverů sestavený
odborníky oboru
- automatizovaný systém takové hodnocení podporující (např. Science
Citation Index, který stanoví výhu informačního zdroje podle počtu autorů,
kteří jej ve svých dílech citují. Dílu každého autora je v SCI přiřazena
hodnota, jakou mu přisuzuje společenství vědců.
Požadovaný nástroj, pomůcka:
intelektuálním zvládnutím této metody lze ve stejném čase
intelektuálně zpracovat
větší množství informačních zdrojů
metoda umožňující na základě měření lingvistických vlastností textu
posoudit jeho
obtížnost vzhledem k věku čtenáře. Znalost míry obtížnosti textu je
důležité znát zejména při posuzování či doporučování učebnic či jiných
školních textů. Existuje i
počítačová podpora této metody.
Jde o různé typy systémů založené na obsahové analýze textu, tj.,
metodě, která se snaží na základě predefinovaných identifikátorů obsahu
simulovat porozumění textu a umožnit tak "číst" obrovské soubory textů bez
zásahu člověka. Výsledky obsahové analýzy nejsou zatím dokonalé,aby je bylo
možné komerčně šířit, jako např. běžné editory.
Závěr:
Část učitelů informatiky a výpočetní techniky a také někteří
knihovníci či informační pracovníci jsou přesvědčeni, že výuka předmětu je
orientována jednostranně na výuku dovedností s výpočetní technikou. Rovněž
výzkumy informační gramotnosti napovídají, že schopnost orientovat se v
textech, ať již v papírové či digitální formě, není v naší populaci
dostatečně podporována.
Bibliografie:
1. Pitnerová, P. : In : Matematika - fyzika - informatika. - Roč. 10, č. 1,
( 2000/2001),
s. 42-45.