02.02.01 Lidové noviny: Dostat se
na školu není ještě výhra (1/1)
Zdroj: Lidové noviny
Datum: 02.02.2001
Název: Dostat se na
školu není ještě výhra
Ročník: 14
Číslo: 028
Autor: Daniela Iwashita
Str.: 18
Rubrika: Akademie
Oblast: Tisk celostátní
Identifikace:
LN20010202000070
Text:
Vysokoškoláci, kteří se obtížně
probojovali na prestižní obor, jsou leckdy výukou zklamáni. Mají však na
vybranou?
Zatuhlost našeho školství ovládá i obory budoucnosti. Jedním z
nich jsou informační a knihovnická studia. Zkušenosti studentů a učitelů z této
oblasti svědčí o hlubokých problémech českých vysokých škol.
Možná je to
i váš příběh. Párkrát jste se pokoušeli dostat se na atraktivní univerzitní
obor. Napodruhé, napotřetí nebo napošesté se vám to podařilo. A pak přišlo velké
zklamání. Mezi rozčarované patří i Monika (ve skutečnosti se jmenuje jinak),
studentka informační vědy na Filozofické fakultě v Praze. Pracuje v jedné
pražské knihovně a od školy očekává především přehled o moderních informačních
službách. První roky studia charakterizuje takto: "Učili jsme se mnoho starých
nebo zastarávajících informací z knihovnictví. Z praxe vím, že je nepoužiju. Zdá
se mi, že někteří lidé tam přednášejí léta stále totéž. Bohužel si mezi
vyučujícími nemůžeme vybrat. A málokdy máme k dispozici alespoň moderní
učebnici." Na otázku, proč vlastně na fakultě zůstává, Monika odpovídá: "Bylo
těžké se tam dostat. Mám už pár let za sebou a nechci to vzdát. Navíc potřebuju
diplom kvůli platu, a ten ve státní knihovně závisí na výši vzdělání. A konečně
už se ve vyšších ročnících učíme o databázích, rešerších a dalších věcech, které
mě zajímají a které učí opravdoví odborníci."
Jedna katedra: zklamání i
nadšení
Moničin vrstevník Štěpán zběhl z dálkového studia na téže
katedře (dnes již pojmenované Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK) před dvěma lety. V té době řediteloval malé
knihovně, dnes řídí internetový deník. V prvním ročníku se v předmětu nazvaném
mnohoslibně "tvorba elektronických dokumentů a databází" učil, co už dávno uměl:
napsat dopis v textovém editoru. Za ztrátu času pokládal také memorování stovek
čísel určených k počítačovému popisu knih, která si může najít v manuálu, kdyby
je potřeboval, což není pravděpodobné. I jeho zajímaly především informační
obory, které se učí hlavně v druhém cyklu. Tři roky však čekat nevydržel.
Studium v téhle formě mu připadalo nedůstojné a nesmyslné, a tak odešel. Z úst
těch, kdo prošli vyššími ročníky, však zaznívá i chvála. Například letošní
diplomantka Pavla Skarlantová, která vloni strávila sedm měsíců na prestižní
americké Škole informační a knihovnické vědy Univerzity Severní Karolíny v
Chapel Hill, hodnotí studium v ústavu velmi pozitivně: "Na zahraniční stáž jsem
byla dobře připravena. Myslím si, že ve výuce informačních předmětů je ústav
schopen obstát ve světové konkurenci." O studium v Ústavu informačních studií a
knihovnictví je velký zájem. Loni se z 382 přihlášených dostalo na magisterské
studium 49 studentů. Podle čerstvého zástupce ředitele Ú stavu in formačních
studií a knihovnictví Richarda Papíka nemají absolventi nejmenší problém se
uplatnit - nejen v knihovnách, ale ani v podnikové sféře, která informační
pracovníky velmi žádá. Papík proto odmítá názor, že katedra nemá jasnou koncepci
v tom, co má učit a pro jakou profesi vlastně studenty připravuje. Přijímá však
některé výtky studentů, kteří volají po změně. Například absolventka a nynější
doktorandka Petra Jedličková se domnívá, že ve studijním programu chybějí
některé předměty jako řízení, vztahy s veřejností a aktivity vedoucí k získávání
peněz pro instituce. Papík k tomu říká: "To je bohužel velký problém. Lidí,
kteří by tyto předměty mohli učit, je v Česku velmi málo a vydělávají mnoho v
komerční sféře. To jim ústav zatím nemůže nabídnout." Naráží přitom na obecnou
situaci pražské filozofické fakulty: tamější platy jsou hluboko pod průměrem
výdělků na českých vysokých školách, a ani ty nejsou omračující. Jakékoliv
přilepšení tedy závisí na grantech.
Revoluce nemožná. Evoluce? Možná
Právě kvůli tomuto handicapu veřejné vysoké školy nelze podle Papíka
přebudovat výuku revolučně, ale jen pozvolna. "Velmi stojíme o to, aby u nás
učili mladí lidé nebo zavedení odborníci z praxe. Při finančních podmínkách,
které tu jsou, se nám to daří jen částečně a pomalu. Už u nás přednášejí někteří
mladí doktorandi a vedou si výborně. Ústavu také velmi pomohlo, že v říjnu
získal moderní pracoviště v Jinonicích se špičkovým počítačovým vybavením,"
vyjmenovává Papík změny z poslední doby.
Lze studovat jinde či jinak?
Úsilí lidí, jako je doktor Papík, nelze zlehčovat. Všech sedm oslovených
studentů katedry, včetně zarytých kritiků, o jeho snahách mluví s respektem a
oceňují je. Co ale poradit těm, kteří nechtějí čekat? Adepti doktorského studia
mohou studovat jen v ústavu nebo v zahraničí. Magisterský program existuje i na
univerzitě v Brně, bakalářský v Opavě. Alternativu paradoxně nabízí i ústav sám
v podobě navazujícího dvou - až tříletého magisterského studia pro ty, kdo již
získali bakalářský titul jinde, třebas ve zcela odlišném oboru. Nemusejí tedy
procházet nezáživnými začátky studia a navíc mají širší kvalifikaci. Tento
program je také dostupnější: loni bylo ze 73 uchazečů přijato 25. Právě tento
typ informačního studia je podle Pavly Skarlantové běžný ve Spojených státech.
Informační vědu tam studuje mnoho právníků, ale i chemici nebo tělocvikáři.
Takto vzdělaní lidé jsou velmi žádaní například odbornými knihovnami a
informačními centry. Vysokoškolské studium však není jediným řešením. Lidem
zaměřeným na praxi může mnohem více vyhovovat vyšší odborná škola - obor
informačních služeb učí jedna v Praze, druhá odnedávna v Brně.
Vyšší
škola: více praxe, více stáží
Pražská Vyšší škola informačních studií má
u odborné veřejnosti vynikající pověst. Tříapůlleté studium ve třech
specializacích je oproti univerzitnímu, humanitně orientovanému studiu
bakalářského stupně zaměřeno více na management a právo, ekonomiku a matematiku.
Studenti také absolvují soustavnou výuku dvou jazyků. Ve srovnání s univerzitou
mají studenti vyšší školy delší povinnou praxi. Studium končí čtyřměsíční stáží
v podniku či instituci, kterou si student sám vybere. Touto cestou si ověří, zda
chce pracovat, či dál studovat, a získá pracovní kontakty. Asi pětina všech
studentů vyšší školy absolvuje praxi ve firmách či knihovnách v Anglii, Irsku,
Německu či ve Francii. Pro srovnání: z vysokoškolského ústavu odjíždí na
studijní pobyty do zahraničí ročně jen asi jeden či dva studenti.
Znalosti mají, titul ne
Podle ředitele vyšší školy Jana Machytky
mají zdejší absolventi znalosti na to, aby mohli pokračovat navazujícím
magisterským studiem. Zatím to však není možné, protože nemají bakalářský titul.
Vyšší škola už sice získala požehnání akreditační komise pro bakalářský program,
problém je ale v tom, že nemá vysokoškolský statut potřebný k udílení diplomů.
Zatím nejschůdnější cestou je, aby program zaštítila některá z existujících
veřejných univerzit. Proto vyšší škola jedná s Filozofickou fakultou Univerzity
Karlovy. Je sympatické, že právě Ústav informačních studií a knihovnictví vyšší
školu v tomto úsilí kolegiálně podporuje. Jednání však probíhají na mnoha
úrovních a jsou složitá. Nynější, vesměs formální překážky k získání
bakalářského titulu studenty vyšší školy znevýhodňují dvojím způsobem. Za prvé
se nemohou hlásit přímo na navazující magisterské studium, které odpovídá jejich
kvalifikaci. Za druhé, stanou-li se zaměstnanci státní instituce, jsou často
finančně podhodnoceni. Potvrzuje to Šárka Tatafová, která vyšší školu
absolvovala loni a nyní pracuje v Národní knihovně: "Škola mi dala praktickými
znalostmi a zkušenostmi víc než jiné školy chrlením teorií. Ale za získaný titul
DiS (diplomovaný informační specialista) jsem placena jenom jako středoškolák."
Univerzita studenty nepotřebuje
V uvedených příkladech se zračí
rozporná povaha českých vysokých škol. Disponují velkou mocí - přijmout či
nepřijmout studenta, udělit či neudělit titul, pomoci či nepomoci jiným školám,
které jim mohou konkurovat kvalitou, ale nikoliv jménem. Vysoké školy jsou však
chudé. To přináší velké problémy pro ty, kdo je chtějí zlepšit, a velkou výhodu
pro ty, kdo nechtějí zlepšit ani školu, ani vlastní výuku. V dané "cenové
skupině" je totiž sotvakdo nahradí. Mechanismy jako studentské hodnocení či
konkursy selhávají, protože neexistuje přiměřená motivace pro příchozí - a tudíž
ani tlak na odchod špatných učitelů. Nároční studenti na tento stav jednoznačně
doplácejí. Hlásit se i na nejlepší školu či katedru v Česku dnes znamená krok do
neznáma. Škola nemusí o studenty bojovat, ona je vlastně vůbec nepotřebuje.
Pokud zůstávají, pak především díky jednotlivým učitelům zapáleným pro obor a
pro učení. S příběhem Moniky a Štěpána se budeme v Česku setkávat znovu a znovu
v různých obměnách. Lze jen doufat, že si jejich následovníci zachovají naději a
trpělivost jako Monika, anebo se všechno naučí sami jako Štěpán.
O
autorovi|
Foto popis| Dostat se na českou vysokou školu bývá těžké. Vydržet
je někdy ještě těžší. Ilustrační
Foto autor| archiv LN
<<<Konec>>>
Anopress spol. s r.o. ©
1999, 2000