Vyhledat   Tisk    Daidalos 2/1, říjen 2000: sekce příspěvků    @ vuppraha@mailbox.vol.cz

Zdeněk Jonák

Elektronické publikování a lidský faktor


Diskuse o budoucnosti elektronického publikování - o tom, zda se budeme s texty setkávat spíše prostřednictvím TV či PC obrazovek nebo spíše na klasickém papírovém médiu se vedou prozatím spíše s přídechem emocí.

O tom, zda veřejnost přijme bez výhrad standardní formát výstupu na monitorech, zdá se však nerozhoduje pouze tlak mediálních společností, ale i lidský faktor.

S. Wearden z Information and Mass Communication se rozhodl empirickým výzkumem zjistit, jak hluboce jsou historicky tradované typografické formy vtištěny do podvědomí čtenáře novin, časopisů a knih a jakou šanci mají designéři a konstruktéři moderních informačních a komunikačních technologií tuto tradici změnit.

Rozhodl se začít výzkum od nejočividnějšího, i když málo všímaného rozdílu mezi klasickým a elektronickým způsobem zobrazování textu. Zatímco tištěná stránka představuje obdélník postavený na výšku (tzv. formát PORTRÉT), má stránka monitoru TV či PC tvar obdélníku postaveného na širší základně (tzv. formát KRAJINA).

Zatímco klasický formát portrét je znám již od starého Egypta, užívá se formát krajina pouze několik desítek let. Podle R. P. Nelsona je klasický formát odvozen od zlatého řezu s poměrem délky k výšce 2 : 3.

S cílem zjistit, jaký je početní poměr příznivců formátu portrét a krajina, byly realizovány dva experimenty.

Experiment 1

V prvním experimentu bylo zjišťováno, jak jsou preference obou formátů ovlivněny tím, že čtenář
- dává přednost četbě novin a periodik nebo čte raději knihy,
- dává přednost četbě časopisů, novin či knih před jinými typy dokumentů,
- tráví více času se systémy off-line nebo on-line příjmu informací,
- tráví více či méně času u obrazovny TV.

Rovněž byl testován vliv vzdělání, věku a pohlaví.

Průzkum zjistil:
- silné zaujetí respondentů pro formát portrét, bez ohledu na to, zda se jedná o tištěný nebo elektronický výstup,
- pouze malá část respondentů je ochotna, v případě, že se jim nabízí při prezentaci novin, časopisů simultálně formát portrét či krajina, akceptovat portrét krajina. Převažující počet respondentů svou preferenci formátu portrét nezměnila,
- při témže pokusu s knihou dávali respondenti přednost formátu krajina, který umožňuje zobrazit stránky knihy,
- Respondenti, kteří byly častými diváky TV nebo uživateli on-line služeb, byli ovlivněni formátem obrazovky šířky k výšce 4 : 3. Tito akceptovali formát krajina jako přijatelný.
- Uživatelé on-line služeb, kteří trávili nadměrné množství času u svých monitorů však preferovali kupodivu formát portrét. Toto zjištění vede k otázce, zda dlouhodbé užívání formátu krajina nepovede u uživatelů on-line služeb k tlaku na změnu formátu krajina na formát portrét.

Faktory vzdělání, pohlaví, věku nebyly významné.

Experiment 2

Respondentům byly předloženy elektronické noviny na monitoru ve formátu portrét ve stránkově orientované verzi.

Byly zjišťovány preference 3 různých způsobů práce se stránkou ve formátu portrét a krajina
- stránkově orientovaný formát portrét
- rolované stránkování ve formátu krajina
- klasická novinová úprava

Každý z 200 respondentů měl na prohlížení 3 verzí 15 minut. Respondenti potom vyplnili dotazník, kde měli posoudit rozdíly mezi zkoumanými formáty a jejich modifikacemi z hlediska několika aspektů - zejména z hlediska snadnosti orientace v textu, grafického designu, vhodnosti formátu, časového aspektu čtení. Výsledná tabulka je velmi informativní a podává výsledky, které by bylo zajímavé podrobně interpretovat. V zásadě však z ní vyplývá preference formátu portrét se stránkově orientovaným designem. Při zobrazení knihy se připouštělo jako druhá možnost i zobrazení stránkově orientovaného formátu krajina.

Závěr

Pro designéry a konstruktéry editorů a prohlížečů textů výsledky signalizují:
- preference vertikálního formátu krajina s rolováním textu pro čtění novin a časopisů,
- preference horizontálního formátu krajina se stránkovým designem pro čtení knih,
- uživatelé prohlížečů www stránek by preferovali formát portrét se stránkovým designem.


Daidalos - hlavní stránka | daidalos@ff.cuni.cz