Vyhledat   Tisk    Daidalos 3/1, listopad 2000: sekce příspěvků    @ frantiska.vrbenska@cdh.nkp.cz

Františka Vrbenská

Čas přeměny


Vyhodit, zachránit, převést? Část II.

"Rád sloužil bych, však posluhovat nechci"

Kovové skříně na jedné z chodeb Klementina byly na přelomu devadesátého roku zaplněny mikromédii zahrnujícími jak části z nejrůznějších dokumentů, stati, kapitoly z knih, tak celé monografie i kompletní tituly periodik. Ze vzácného fondu byly pravidelně pořizovány pojistné kopie, takže soubor starých tisků a rukopisů na mikrofilmech i mikrofiších utěšeně nabýval. Ve fotodílně praskaly pracovní stoly pod tíhou vázaných deníků, většinou velkoformátových a téměř stejně často majících podobu obludně tlustých kvádrů, které absolutně vylučovaly užití xeroxu, a tudíž se ježily nesčetnými papírky, jimiž si čtenáři zakládali stránky určené ke kopírování prostřednictvím mikrofilmu. Fotokopie se tehdy poměrně náročně zhotovovaly tzv. mokrou cestou - a připravovala se jich spousta, více než dvanáct tisíc stran ročně.

Čtenářské požadavky, včetně zakázek ze zahraničí, ať jednotlivců, ať institucí, působily jako určující činitel výběru toho, co má být převedeno na mikromédium. Samotný proces mikrofilmování z dnešního hlediska poskytoval lehce středověký obraz, počínaje oněmi objemnými svazky tu a tam vypodkládanými či vycpávanými tlustými laťkami, aby bylo možné získat čitelný snímek, a konče rutinovanými, pečlivými fotografkami, které kupodivu dokázaly udržet kvalitu mikrofilmu pouze citlivým odhadem a vizuální kontrolou "proti oknu".

Jenže úlohou mikrofilmu není jen poskytovat záložní kopii nebo zprostředkovat reprodukci originálu - skutečný význam technologie mikrofilmování se projeví tehdy, je-li použita jako nástroj komplexní ochrany knihovních fondů. Využít tuto její výjimečnou funkci ovšem předpokládalo zasáhnout organizačně do struktury tehdejšího oddělení reprografických služeb, jehož byla fotodílna součástí, a radikálně obměnit rovněž technické vybavení a vlastní postup mikrofilmování. Současně se začala rýsovat také problematika ochrany fondů ve všech svých aspektech a souvislostech. Reprografie / mikrografie byla vyjmuta z odboru služeb a při zvýraznění její základní role vzniklo oddělení mikrofilmování, začleněné do nově utvořeného odboru správy a ochrany knihovních fondů.

Dilema související s pořizováním kopií z knižních originálů podle čtenářských objednávek pomohlo řešit jednak zavedení samoobslužných kopírek v hale služeb, dále uplatnění šetrnějšího postupu xeroxování pro svazky z Národního konzervačního fondu na speciální knižní kopírce Océ a pořízení moderního kopírovacího přístroje ARCHIVIST, určeného pro vzácné písemnosti, do oddělení rukopisů a starých tisků. Tím se uvolnily pracovní kapacity pro systematické mikrosnímkování ohrožených dokumentů, vedoucí o dva roky později k ustavení národního programu ochrany knihovních fondů.

Technický pokrok nezastavíš!

Od roku 1992 byly mikrofilmy zhotovovány v souladu s mezinárodními doporučeními a podle ISO standardů, které určují postup přípravy originálu k mikrosnímkování, formální vybavení mikromédia a jeho kvalitativní parametry. Každý z mikrofilmů měl nadále obsahovat návěští - tabulky, uvádějící okem čitelné identifikační a obsahové údaje o snímaném titulu, detailní bibliografické informace, stejně jako upozornění na poškozené a chybějící části dochované předlohy; tyto vymoženosti přinesly určité uživatelské pohodlí. Nepostradatelnou součástí mikrofilmů se staly obrazové vzorce, podle nichž je možno měřit dosaženou technickou úroveň mikrofilmu, denzitu, stupeň rozlišení, dokonce upravovat nastavení fotopřístrojů a technologii vyvolávacího procesu, a během let průběžně kontrolovat případné chemické změny.

O tolik potřebnou obnovu strojového parku se zasloužil dar Mellonovy nadace, doplněný příspěvkem z Ministerstva kultury ČR: díky těmto financím bylo možno zakoupit moderní mikrofilmovací kameru, denzitometr a vyvolávací automat. Mikrofilmování se změnilo z řemeslně rutinovaného procesu (třebaže s velmi dobrými výsledky) na promyšlenou, vysoce odborně fundovanou činnost. V NK ČR tak vznikal a stále se zdokonaloval systém, jehož úlohou bylo vytváření co nejkvalitnějších mikromediálních faximilií původních dokumentů, které jsou ohroženy degradací papírového nosiče; i za cenu značně obtížné kompletace poničených a neúplných originálů z několika exemplářů, uložených v různých kulturních institucích na našem území. Příprava titulů k mikrofilmování bývá občas záležitostí detektivně cestovatelskou…

Přibližně v téže době se v oblasti ochrany fondů zrodila nová progresivní technologie - digitalizace formou přímého skenování. Národní knihovna ČR se připojila ještě v počáteční fázi (rok 1993) k programu UNESCO "Paměť světa", zachycujícím v elektronické podobě nejvýznamnější a nejvzácnější historické dokumenty různých kultur.

Nikdo tehdy netušil, jakým směrem se obě technologie reformátování budou dále ubírat.


Daidalos - hlavní stránka | daidalos@ff.cuni.cz